Kledingmerk Abercrombie raakt uit de gratie
De populariteit van het kledingmerk Abercrombie & Fitch is in korte tijd sterk gedaald. De beurswaarde van het bedrijf kelderde afgelopen week met 15 procent. Directe aanleiding was de bekendmaking van de slechte kwartaalcijfers door tegenvallende winkelverkopen.
De teloorgang van het populaire kledingmerk Abercrombie & Fitch begon met de beledigende opmerkingen van topman Mike Jeffries. In mei dit jaar zei hij dat lelijke, onpopulaire en dikke mensen niets in zijn winkels te zoeken hadden. Wat volgde was een publicitaire nachtmerrie. Sindsdien laten Amerikaanse tieners en hun ouders het merk massaal links liggen.
Volgens persbureau Reuters vinden er ook veranderingen plaats in het uitgave patroon van de jeugd. Amerikaanse jongeren kopen liever kleding van goedkopere merken als Hennes & Maurits, OLD NAVY en GAP. Daardoor kunnen ze meer besteden aan smarthphones en andere dure elektronische gadgets.
In Nederland heeft het merk minder imagoschade opgelopen. Vooral de hoodies zijn erg in trek. Abercrombie & Fitch opende afgelopen winter hun eerste Nederlandse filiaal in Amsterdam.